| ||||||||||||||||||||||
בטיחות הרכבלאור המחיר הכבד שגובות תאונות הדרכים בארץ בפרט ובעולם בכלל, אין פלא שאיבזור הבטיחות הפך להיות חלק מושקע ויקר בכל רכב חדש. נהוג לחלק את מערכות הבטיחות ברכב לשתיים: בטיחות אקטיבית ובטיחות פסיבית. בטיחות אקטיביתמערכת ה - ABSמערכת ה-ABS (Anti-lock Braking System) , הנמצאת כיום בכל מכונית, הותקנה לראשונה במכוניות נוסעים בתחילת שנות השמונים. מטרתה למנוע אובדן שליטה ברכב הנגרמת מנעילת הגלגלים. מערכת ESPמערכת EPS (Electronic Stability Program) נועדה להקנות בקרת יציבות אלקטרונית לרכב, והיא מכונה לעיתים גם מערכת למניעת החלקה. את ההחלקה הנובעת מנעילת הגלגלים פתרו יצרני הרכב ע"י מערכת ה- ABS המתוארת לעיל. מערכת ה- ESP אמורה להתמודד בעיקר עם החלקה בזמן סיבובים, כאשר הגלגלים מחליקים הצידה. החלקה זו מסוכנת ביותר ועלולה לגרום לאובדן שליטה קטלני. המונחים שאליהם מתייחסים כשמדברים על החלקה בסיבוב הם תת היגוי, והיגוי יתר. במצב של תת היגוי חזית הרכב פונה פחות ממה שפונים הגלגלים הקדמיים, ולכן יש נטייה של הרכב להמשיך ישר ולא עם כיוון הסיבוב. במצב של היגוי יתר החזית פונה יותר מדי, מעבר לפניית הגלגלים כך שהרכב כביכול שואף להשלים את הסיבוב והחלק האחורי מחליק החוצה. מערכת ה- ESP ניזונה מהנתונים שהיא מקבלת ממערכת ה- ABS ובנוסף היא מצויידת בחיישנים נוספים המודדים את זווית הפנייה של הגלגלים הקדמיים ואת סטיית הרכב בסיבוב. כך יודעת המערכת באיזה מצב היגוי נמצא הרכב. אם זוהתה החלקה יופעלו אוטומטית, באופן עצמאי וללא שליטת הנהג, הבלמים הנחוצים ויופחת הכוח שמועבר אליו מהמנוע. המערכת מסוגלת לבלום רק אחד מהגלגלים ודבר זה מאפשר לרכב להישאר בנתיבו. בטיחות פסיביתחגורות הבטיחותתפקידה של חגורת הבטיחות הוא פשוט. החגורה אמורה להצמיד את הנוסעים למושבם כדי למנוע מצב בו הם "עפים" קדימה בעת תאונת דרכים או מוטחים בצידי הרכב או באנשים אחרים ברכב. כיום מצויידות חגורות הבטיחות במנגנון הנועל את החגורה כאשר היא נמשכת במהירות מסויימת האופייני למשיכה שמושך בה הגוף בעת תאונה. מנגנון זה נקרא "קדם מותחן". מנגנון זה חשוב במיוחד כיום לאור ציודם של כלי הרכב בכריות אויר. החגורות מצמידות את הנוסעים אל המושב שבריר שניה לפני שכריות האויר מתנפחות ובכך מצילות את הנוסעים לא רק מהסכנות האורבות בתנועה חופשית ברכב אלא גם מפגיעתן של כריות האוויר. כריות אוירכריות האוויר נועדו בעצם לחצוץ בין הנוסעים לבין חלקי הרכב מהם הם עלולים להיפגע בעת תאונה. התנגשות גורמת להיטלטלות הנוסעים בתוך הרכב והכריות אמורות לעצור את הגוף במקומו. כריות האוויר משלימות את ההגנה שמספקות חגורות הבטיחות. החגורות מצמידות את הגוף למקומו והכרית חוצצת בינו ובין גוף הרכב. כריות האוויר הן למעשה שקיות ניילון הפועלות באמצעות מנגנון ניפוח באמצעות גז. כל הזכויות שמורות © פגוש, 2008
פורטל ביטוח רכב פגוש
|
||||||||||||||||||||||